Znáte to v Českých Budějovicích? Je to jedno z nejkrásnějších měst a chcete-li se tam vypravit, rádi bychom vám doporučili stezku podél Vltavy, která směřuje od SK Meteor kolem městského centra až pod zámek v Hluboké nad Vltavou. Můžete se tudy projíždět na kole, procházet se s dětskými kočárky, jezdit na koloběžce a také vyzkoušet in-line bruslení. Veškeré tyto vyjmenované dopravní prostředky potřebují ke své činnosti ložiska. Jsou to velmi důležité konstrukční komponenty, které se pochopitelně využívají i na jiných místech, například v automobilovém průmyslu, v lodní dopravě, v letectví, na železnici, v zemědělství atd.
K výrobě ložisek, ozubených kol nebo hřídelí je zapotřebí speciální ocel, například ocel 30CrMoV9. Vyznačuje se vysokou tvrdostí, pevností a odolností vůči opotřebení i při značném zatížení. Na ložiska mohou působit velké síly a je velmi důležité, aby ložisko spolehlivě pracovalo i v náročných podmínkách, například ve stavebních strojích a zemědělské technice. Tyto vlastnosti poskytuje vhodné chemické složení oceli, s legujícími prvky křemíkem, manganem a chromem, případně i molybdenem.
Ocelárny produkují kromě ložiskové oceli i další ocelové polotovary, například vysoce legované nerezové oceli, kotlovou ocel, nízkouhlíkovou legovanou ocel, konstrukční ocel, cementační ocel, žáruvzdornou nerezovou ocel či pružinovou ocel. Veškeré tyto materiály jsou strategickou surovinou pro průmyslovou výrobu a právě proto bychom měli vnímat ocelárny jako jedno z nejdůležitějších výrobních odvětví současného světa. Bez oceli bychom neměli dopravní prostředky a stroje pro textilní, potravinářskou, chemickou a farmaceutickou výrobku, přestaly by existovat domácí spotřebiče a rázem bychom se octli v epoše středověku. Nebo ještě dál, neboť ve středověku se ocel již vyráběla, například pro zhotovení zemědělského nářadí, zbraní atd.